Mnoho světových značek používá psychologii barev při budování své značky. Při výběru barvy pro svá loga se řídí různými průzkumy oblíbenosti barev. Podle průzkumů vyplývá, že 85% lidí si při nákupech vybírá na základě barevnosti produktu. Na základě i vlastní zkušenosti víme, že máme každou barvu spojenou s určitou emocí. Staří Egypťané a Číňané užívali barvy pro léčebné účely.
ZELENÁ BARVA působí uklidňujícím dojmem. V 15.století byla symbolem plodnosti, proto měly ženy u nás zelené svatební šaty. Říká se jí také barva zdraví. Zelenou barvou se také léčí nervová únava a hysterie. Ztišuje migrény a je účinná při vyhoření. Kvůli svému uklidňujícímu účinku je nejvhodnější na stěny koupelen a ložnic, ale například i do čekáren u lékaře. Podle psychologů zlepšuje u dětí schopnost číst.
MODROU BARVU si oblečte, pokud vás čeká důležitá životní zkouška, nebo jednání. Je nejoblíbenější barvou na světě. Snižuje tlak, pulz, tělesnou teplotu i rytmus dýchání. Snižuje také chuť k jídlu (vhodná na ubrusy, prostírání, pokud chcete zhubnout). Modrá povzbuzuje k duševní práci a soustředění, proto se hodí do pracovny. Také symbolizuje moudrost.
ČERVENOU BARVU nosili u nás dříve pouze panovníci, nebo důležití lidé ve státě. Pro zrak a mozek je červená barva nejzajímavější. Přitahuje pozornost a zvyšuje atraktivitu. Je symbolem sebevědomí a vášně, proto se doporučuje na rande. Hodí se také, když vás čeká náročný den. Je to barva slavnostní – proto se při slavnostních příležitostech, Oskarech, atd. používá červený koberec. V Číně se spojuje se štěstím, úspěchem a bohatstvím. Proto jí nosí při příležitosti vítání nového roku, ale také jako svatební barvu. Kromě toho, že stimuluje k aktivitě a nalévá energii do žil, povzbuzuje chuť k jídlu.
BÍLÁ BARVA symbolizuje jas, nevinnost a také nový začátek, nebo zrození. Pokud vám záleží, jak vás bude protějšek vnímat při schůzce, volte světlejší barvy, nejlépe bílou. U nás nosí nevěsty bílé šaty od roku 1940. V tomto roce se totiž konala svatba Královny Viktorie a prince Alberta. Pro obřad zvolila bílou barvu a zakázala svatebním hostům obléknout se do stejné barvy jako ona. Stala se tak inspirací pro ostatní i neurozené nevěsty. Zajímavé je, že v Číně je tato barva symbolem smutku. Bílá barva se stala doménou nevěst až dodnes. Bílá barva se používá také ve zdravotnictví. Je to nejen kvůli tomu, že je symbolem čistoty, ale pokud jsou lékaři v bílém, máme k nim větší důvěru.
ŽLUTÁ BARVA slunce, světla a optimismu. Oživuje, aktivuje a osvobozuje před strachem. Mají ji v oblibě přátelští lidé, kteří zvládají zátěžové situace. Také podle průzkumů ji mají rádi lidé s vysokým IQ. Podporuje analytické myšlení a stimuluje levou hemisféru. U nás se používá v erbech – heraldická barva. Zvyšuje metabolismus a chuť do jídla. Proto se používá ve fastfoodech a v logách fastfoodů. V Indii je spojovaná se zlatem, proto se obchodníci u nich oblékají do žluté.
RŮŽOVÁ BARVA symbolizuje lásku, něhu, náklonnost a oddanost. Asociuje ženskost. Ale také zvyšuje chuť na sladké. Proto jsou bonbóny většinou zabalené do růžového papíru. Cukrárny mají většinou růžový interiér.
FIALOVÁ byla v minulosti symbolem bohatství a moci. Staří Féničané ji získávali ze sekretů měkkýšů. Pro výrobu jednoho gramu barvy bylo potřeba až několik 1000 měkkýšů. Proto se považovala za velmi vzácnou. Ve starověkém Římě ji mohl nosit pouze císař. Za císaře Nera byl udělen trest smrti každému, kdo se odvážil tuto barvu nosit. Uvádí se, že tato barva podněcuje kreativitu. Považuje se za mystickou barvu, která pomáhá při meditaci a může mít až hypnotické účinky.
HNÉDÁ je barvou přírody. Evokuje pocit pokory a askeze. Používá se hojně v interiérech – hnědé sedací soupravy, nábytek a koberce. Proto se považuje za barvu, která umocňuje pocit pohody a bezpečí. Osamocená hnědá působí fádním dojmem. Proto je lepší tuto barvu kombinovat s jinou barvou. V oblečení i v interiéru je hezká kombinace hnědé s bílou, nebo béžovou.
ŠEDÁ nemá v sobě emoci. Je spojená s technikou a precizností. Používá se v informatice. Dříve chodili v šedé barvě převážně chudí lidé, proto ji vnímáme podvědomě jako barvu chudoby. Co se týká psychologie barev, je považována za neutrální. Proto výrobci oděvů nabízí v této barvě většinou kostýmy, saka, kalhoty, anebo sukně. K šedému kostýmu, saku, nebo kalhotám je nejhezčí kombinace s bílou halenkou, nebo trikem. Ale hodí se také červená, nebo černá. Podle toho, jaký dojem chcete zanechat. Pro jednání je nejvhodnější kombinace s bílou.
ČERNÁ absorbuje všechny barvy barevného spektra. V Egyptě reprezentuje život a znovuzrození. U nás je barvou smuteční. Jako u bílé barvy na svatební šaty, také černou jako smuteční údajně zavedla Královna Viktorie. Černá se v podstatě se ani za barvu nepovažuje. Považuje se za symbol moci, autority a stability. V současnosti je vnímána jako barva sofistikovanosti, luxusu a elegance. Má pozitivitu v tom, že opticky zužuje. Malé černé nás zachraňují kdykoli a kdekoli. Nesmrtelná je v kombinaci s bílou. Černobílá se považuje za nesmrtelnou kombinaci. Mistr kombinace těchto barev byl Andy Warhool.
Pokud se podíváte do svého šatníku, zjistíte, jaká barva je pro vás ta nejoblíbenější. Možná jsem vás inspirovala k tomu, že si pořídíte do něj novou barvu, která vás například rozveselí, když budete mít splín. Nebo vám pomůže při těžkém jednání.
Přeji vám krásný pocit v krásných barvách,
Elena Stanková